De Wolden kiest voor Talent - Ervaring Elisa van den Berg

Gepubliceerd op 22 januari 2024 om 16:29

Volgende week start in De Wolden de training 'De Wolden kiest voor Talent'. 60 deelnemers leren anderen te helpen zijn of haar talenten te leren kennen.

Belangrijk want kiezen voor talent is een keuze voor meer energie, veerkracht en geluk.

Hieronder een verslag van Elisa van den Berg (beeldend kunstenaar/kunstzinnig dynamisch Coach/Talentenfluisteraar) waarin zij haar ervaring als Talentenfluisteraar met ons deelt.

 

Ongeveer 4 jaar geleden volgde ik de training Talentenfluisteraar bij Luk deWulf en Els Pronk. Tijdens de training merkte ik onmiddellijk de impact van mijn ervaring als kunstzinnig therapeute/docent, die daar prachtig op aansluit! Er volgden tijdens de training en oefenopdrachten bijzondere momenten met docenten van diverse schooltypes van basis- en voortgezet onderwijs tot HBO.


De Stadkamer in Zwolle organiseerde voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar middagen op diverse locaties, waarop ze een Talentgesprek konden voeren. Tijdens één van deze middagen gebeurde het volgende: er komt een meisje van ongeveer 6 jaar bij mij met haar vader en moeder. Als ik haar iets vroeg gaf zij geen antwoord maar keek af en toe wel naar mij.
Ik wilde het bijna opgeven toen mijn vaardigheden me te hulp schoten. Er hingen posters aan de muur en ik vroeg haar of zij het leuk vond om die samen te gaan bekijken. Ja, dat wilde ze en vond het leuk, we liepen naar een poster met een draak, waar zij je
letterlijk alles over kon vertellen. Ze had er thuis boeken over vertelde ze. Ik was onder de indruk van deze 6 jarige maar leuker nog, het ijs tussen ons was gebroken! Ze werkte ijverig mee aan het Talentgesprek en daarbij kwam haar nieuwsgierigheid als
Kennisspons natuurlijk naar voren, maar ook het Talent van de Trouwe Vriend.

Toen we klaar waren kwam moeder weer bij ons en ik vroeg het meisje of zij onze ervaringen aan haar wilde vertellen. Moeder reageerde wat bozig op het feit dat ze een trouwe vriend was. Dat kon helemaal niet want zij heeft helemaal geen vriendinnetjes. Ik vroeg aan het kind of zij even verderop aan tafel wilde gaan spelen. Ik ging in gesprek met moeder, daarin werd het volgende duidelijk. Zij had een fantasiewereld met vriendinnetjes gecreëerd, de twee die zij had beschreven woonden inderdaad in de straat maar zij had daar geen contact mee. Uiteindelijk zag de moeder het verband tussen de
fantasiewereld van haar kind en het Talent wat ze nog niet kon realiseren. Moeder begon te huilen omdat ze dit nooit had gezien of opgemerkt en haar kind er ook niet mee had kunnen helpen.
Ze liepen met z’n drieën helemaal gelukkig de deur uit!


Ook op het Voortgezet onderwijs blijken de Talentgesprekken zeer helpend. Zo voerde ik gesprekken met Havo leerlingen die niet uit de keuze voor hun profielwerkstuk kwamen. Zij volgden na het Talentgesprek moeiteloos hun interesses.

Ook hielp ik een flink aantal leerlingen die door middel van de Talentgesprekken erachter kwamen welke vervolgstudie zij wilden gaan doen. Als het kwartje viel kwam er een big smile! Dikwijls wisten ze echt niet hoe ze verder zouden gaan en soms zaten ze door omstandigheden op een verkeerd spoor. Zoals een jongeman die naar de TH wilde maar uiteindelijk naar een Sociale opleiding ging en daar veel voldoening door kreeg.


Het is een betrekkelijk kleine investering als je bedenkt hoeveel narigheid er dan wordt voorkomen door een verkeerde studiekeuze.


Momenteel geef ik individuele Talentgesprekken, daarvoor kun je informatie op mijn website vinden: www.elisavandenberg.nl en een afspraak maken tel.nr.06-18466422

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.